Güncel Gelişmeler Işığında Konut ve Çatılı İşyeri Kira Sözleşmelerinin Sona Erdirilmesi
Konut ve çatılı işyeri kira ilişkisi dava ve bildirim yolu olmak üzere iki şekilde yapılabilmektedir. Kira ilişkisinin taraflarına göre kira sözleşmesinin feshi imkanları farklılık göstermektedir. Kira sözleşmeleri belirli veya belirsiz süreli akdedilebilmektedir fakat 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun (“TBK”) uyarınca belirli süreli sözleşmelerin süre sonunda kendiliğinden sona ermesi hükmü konut ve çatılı işyeri kiralarında uygulama alanı bulmamaktadır ve bu sebeple ilgili kira ilişkilerinin sona erdirilmesi için özel düzenlemeler getirilmiştir.
Yayınlanma Tarihi: 28/09/2022

A. KİRA SÖZLEŞMESİNİN FESHİ

1. Kira Sözleşmesinin Bildirim Yolu ile Feshi

1.1. Kiracı Tarafından

Kira sözleşmesinin belirli veya belirsiz süreli olduğuna bakılmaksızın kiracının bildirim koşulu ile kira sözleşmesini feshetme hakkı vardır.

Belirli süreli kira sözleşmeleri bakımından kiracının sözleşme süresi sona ermeden 15 gün önce yapacağı fesih ihbarı ile kira sözleşmesi sona erdirilebilir. 15 günlük bildirim süresi taraflarca daha uzun olarak kararlaştırılamaz. Yargıtay 6. Hukuk Dairesi, E. 2011/2647, K. 2011/3477, T. 22.03.2011 kararı ile de bu sürenin kiracı aleyhine daha uzun olarak belirlenemeyeceğine karar verilmiştir.

Belirsiz süreli kira sözleşmelerinde TBK uyarınca 6 aylık fesih dönemleri tanınmış olup bu fesih dönemi bitişine 3 ay kala kiracı tarafından yapılacak bir bildirim ile sona erdirilebilecektir.

Önemine binaen belirli ve belirsiz süreli kira sözleşmeleri için kiracı tarafından yapılacak fesih bildirimlerinin yazılı olması gerekmektedir.

1.2. Kiraya Veren Tarafından

Kiracının aksine kiraya verenin kira sözleşmesini bildirim yoluyla sona erdirebilmesi için TBK tarafından özel düzenlemeler getirilmiştir.

Konut ve çatılı işyerlerinde belirli süreli kira sözleşmeleri daha önce de belirtildiği gibi süre sonunda kendiliğinden sona ermeyecek 1 senelik süreler ile uzayacaktır. Kiraya veren tarafından kira sözleşmesinin bildirim yolu ile sona erdirilebilmesi için bu birer yıllık uzama sürelerinin 10 yılı bulması gerekmektedir. Bu aşamada belirli süreli kira sözleşmesinin kaç yıl için yapıldığı önem kazanmaktadır. Belirli süreli kira sözleşmesinin süresi kiraya verenin sözleşmeyi bildirim yolu ile feshedebilme tarihi açısından farklılık göstermektedir. Kira sözleşmesi bir yıl için yapılmışsa 10 yıllık uzama süresi bir yılın ardından; beş yıl için yapılmışsa 10 yıllık uzama süresi beş yılın ardından sayılmaya başlanacaktır. Kiraya veren 10 yıllık uzama süresi sona erdikten sonra takip eden kira döneminin bitimine 3 ay kala yazılı yapacağı bir bildirim yolu ile kira sözleşmesini sona erdirebilecektir.

15 Ekim 2009 tarihinde başlayan 1 yıl, 5 yıl ve 10 yıl süreli kira sözleşmeleri için yapılan örnek tablo

Belirsiz süreli kira sözleşmeleri için kiraya verenin bildirim yoluyla feshi yine 10 yıllık sürenin sonunda mümkün olmakta fakat bu sefer süre kiranın başlangıcından itibaren işlemeye başlamaktadır. Aksine yerel adet veya bir hüküm bulunmadığı takdirde kiraya veren 10 yıllık sürenin sonunda TBK uyarınca belirlenen 6 aylık fesih dönemi bitişine 3 ay kala yapılacak yazılı bir bildirim ile sona erdirilebilecektir.

2. Kira Sözleşmesinin Malikin İhtiyacı Nedeniyle Feshi

2.1. Mevcut Malik

TBK madde 350 uyarınca devam eden bir kira sözleşmesi sırasında malikin kiralanan konut veya çatılı işyerine kendisi, eşi, altsoyu, üstsoyu veya kanun gereği bakmakla yükümlü olduğu diğer kişilerin ihtiyacı hâsıl olursa artık dava yolu ile kira sözleşmesinin feshini ve kiralananın tahliyesini talep edebilir.

İhtiyaç nedeniyle fesih davası, kira sözleşmesi belirli süreli ise sürenin bitiminden itibaren bir ay içinde belirsiz süreli ise altı aylık fesih döneminin sonu için, üç aylık fesih bildirim süresine uyma şartı ile ikame edilebilir.

Malikin ihtiyaç nedeniyle kira sözleşmesinin feshi davası açabilmesi için aşağıdaki şartlar gerçekleşmelidir;

• Kiraya verenin kendisi, eşi, altsoyu, üstsoyu veya kanunen bakmakla yükümlü olduğu diğer kişilerin ihtiyaçları bulunması,
  • İlgili kişinin taşınmaza olan ihtiyacının sürekli, gerçek, samimi ve zorunlu olması.

Bu şartların karşılanıp karşılanmadığı dava süresince hakim tarafından değerlendirilecek ve bölgede kişiye ait başka bir taşınmaz olup olmadığı da araştırılacaktır.

Süreç sonunda kiralanan taşınmazın tahliyesi halinde ilgili taşınmaz haklı bir sebep olmadığı sürece 3 yıl boyunca eski kiracı dışında birine kiralanamaz. Eski kiracının bu hakkını kullanabilmesi için kiraya veren tarafından yapılan yazılı bildirim üzerine bir ay içinde cevap vermesi gerekmektedir. TBK madde 355 uyarınca ilgili düzenlemeye aykırı davranan kiraya verenin eski kiracıya son kira yılında ödenmiş yıllık kira bedeli kadar tazminat ödemesine karar verilebilir.

2.2. Yeni Malik

TBK’nın 351. maddesi uyarınca kiracısı bulunan bir konut veya çatılı işyerini satın alan yeni malike de kiralanan taşınmazın ihtiyaç nedeniyle kira sözleşmesini sona erdirmek için dava hakkı tanınmıştır.

Yeni malikin ihtiyaç nedeniyle kira sözleşmesinin feshi davası açabilmesi için aşağıdaki şartlar gerçekleşmelidir;

• Yeni malikin kendisinin, eşinin, altsoyunun, üstsoyunun veya kanunen bakmakla yükümlü olduğu diğer kişilerin ihtiyaçlarının bulunması,

Bu haktan faydalanabilmek için yeni malik taşınmazın satışının tamamlandığı tarihten itibaren bir ay içinde kiracıya ihtarname göndermek vasıtası ile bu ihtiyacını bildirmelidir. İlgili ihtarnamenin tebliğinden itibaren 6 ay içinde kiracının kiralananı boşaltmaması halinde dava ikame edilebilecektir. Kira sözleşmesi süresinin daha kısa zaman içinde bitecek olması halinde ise sözleşme süresinin bitimi itibari ile bir ay içinde dava ikame edilebilecektir. Yargıtay kararları uyarınca “Yeni malikin bu seçeneklerden hangisi yararına ise onu tercih etme hakkı vardır.”

3. Kiralananın Yeniden İnşası Nedeniyle Tahliyesi

TBK madde 350/2 uyarınca “kiralananın yeniden inşası veya imarı amacıyla esaslı onarımı, genişletilmesi ya da değiştirilmesi gerekli ve bu işler sırasında kiralananın kullanımı imkânsız ise” kiraya veren tarafından kira sözleşmesi sona erdirilebilir.

Belirli süreli sözleşmelerde sürenin sona ermesi ile, belirsiz süreli sözleşmelerde ise altı aylık fesih döneminin sonu için, üç aylık fesih bildirim süresine uyma şartı ile bir ay içinde ikame edilecek dava vasıtasıyla kira ilişkisi sona erdirilebilir.

Önemine binaen TBK 355/2 gereği inşa ve imarı tamamlanan taşınmaz tekrar kiralanacağı takdirde ilk önce eski kiracıya teklif edilmelidir. Kiracının öncelik hakkını kullanmak istediği hallerde ve/veya inşa-imar tamamlandığı tarihten itibaren 3 yıl geçmediği takdirde başkasına kiralanamaz.

4. Tahliye Taahhüdü Nedeniyle Tahliyesi

Tahliye taahhütnamesi konut ve çatılı işyerleri için TBK madde 352/1 ile düzenlenmiş olup, kiraya verene belirli bir tarihte kira ilişkisini tek taraflı sonlandırma imkanı sağlamaktadır. Tahliye taahhütnamesinin geçerli olabilmesi için kiralananın tesliminden sonra yazılı olarak yapılmış olması ve belirli bir tarih içermesi gerekmektedir.

Tahliye taahhütnamesi kavramı TBK lafzı ile kiracının kiralananı boşaltmayı yazılı olarak üstlenmesi olarak belirtilmektedir. Tahliyenin taahhüt edildiği tarihte kiracının kiralananı boşaltmaması halinde kiraya veren tarafından ilgili tarihi takip eden bir ay içinde icra veya dava yoluna başvurulması gerekmektedir.

Taahhütnamenin kiralananın tesliminden sonra verilmiş olması kiracı için imzalamak zorunda kalma hali yaratmaması adına getirilmiş kiracıyı koruyan bir düzenleme olmasına karşılık uygulamada tarih kısmı boş şekilde alınan taahhütnameler ile de karşılaşılmaktadır. Bu noktada mevcut Yargıtay kararları da göz önünde bulundurulduğunda kiracının boş tarihli taahhütname imzaladığı ve kira ilişkisini kurabilmek adına zorunda bırakıldığı savunmaları Yargıtay tarafından çoğunlukla kabul edilmemektedir.

5. Kira Bedelinin Ödenmemesi Nedeniyle Kiralananın Tahliyesi

Kiracı bir kira dönemi içerisinde yazılı şekilde iki haklı ihtar aldığı takdirde, kiraya veren tarafından kira süresinin (bir yıldan kısa sözleşmelerde) veya ihtarların yapıldığı kira yılının bitişi itibari (bir yıl ve daha uzun süreli sözleşmelerde) ile bir ay içinde mahkemeye başvurarak kira ilişkisini sonlandırabilir.

Kiracı, kiraya veren tarafından yapılan ihtar üzerine tebliğden hemen sonra kira bedelini ödese dahi ilgili ihtar haklı olma niteliğini kaybetmeyecektir. Dikkat edilmesi gereken konu ihtarın bedelin ödenmesinden önce çekilmiş olmasıdır. Bu şekilde bir kira yılı içinde arka arkaya veya iki farklı ay olması fark etmeksizin kira bedelinin ödenmemesi nedeniyle kiracıya çekilen iki haklı ihtar kiraya verene kira ilişkisinin sonlandırılmasını isteme hakkı vermektedir.

Kira bedelinin ödenmemesi nedeniyle kiralananın tahliyesi için aşağıdaki şartlar gerçekleşmelidir;

1. Muaccel ve ödenmemiş bir kira borcu olmalıdır.
  2. Bir kira yılı içerisinde kiracıya iki haklı ihtar çekilmiş olmalıdır.
  3. İhtar yazılı olmalı ve hangi kira bedeli, ödenmediği bilgisi ile ödeme talebi ve süresini içermelidir.
  4. İhtar farklı iki ödeme dönemine ait olmalıdır, aynı aya ilişkin iki haklı ihtar çekilemez.
  5. Bir yıldan kısa süreli sözleşmeler için süre bitimi, uzun sözleşmeler içinse ihtarın tebliğini izleyen bir ay içinde dava ikame edilmelidir.