6325 Sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Değişikliği
18.04.2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 2023/160 E. ve 2024/77 K. sayılı ve 14.03.2024 tarihli Anayasa Mahkemesi Kararı uyarınca; 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun Dava Şartı Olarak Arabuluculuk başlıklı 18/A maddesinin 11. fıkrasında yer alan bazı ifadeler itiraz üzerine iptal edilmiştir.
Yayınlanma Tarihi: 18/04/2024

I.                   Giriş

18.04.2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 2023/160 E. ve 2024/77 K. sayılı ve 14.03.2024 tarihli Anayasa Mahkemesi (“AYM”) Kararı uyarınca; 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun (“HUAK”) Dava Şartı Olarak Arabuluculuk başlıklı 18/A maddesinin 11. fıkrasında yer alan “…bu taraf davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulur. Ayrıca bu taraf lehine vekâlet ücretine hükmedilmez.” ifadesi itiraz üzerine iptal edilmiştir.

II.                 Değişiklik Öncesi  ve Sonrası İlgli Madde

Değişiklik Öncesi

Değişiklik Sonrası

Taraflardan birinin geçerli bir mazeret göstermeksizin ilk toplantıya katılmaması sebebiyle arabuluculuk faaliyetinin sona ermesi durumunda toplantıya katılmayan taraf, son tutanakta belirtilir ve bu taraf davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulur. Ayrıca bu taraf lehine vekâlet ücretine hükmedilmez. Her iki tarafın da ilk toplantıya katılmaması sebebiyle sona eren arabuluculuk faaliyeti üzerine açılacak davalarda tarafların yaptıkları yargılama giderleri kendi üzerlerinde bırakılır.”

III.               Yürürlük Tarihi

Söz konusu HUAK değişiklikleri, ilgili AYM Kararının Resmi Gazete’de yayımlandığı 18.04.2024 tarihinden 9 ay sonra yürürlüğe girecektir.

IV.               Sonuç

Bundan böyle, arabulucuya başvurulmuş olması dava şartı olarak kabul edilmiş uyuşmazlıklarda mazeret göstermeksizin arabulucuk toplantısına katılmayan tarafın yargılama sonucundan bağımsız olarak, tüm yargılama giderlerini ödemesi veya lehine vekalet ücretine hükmedilememesi söz konusu olmayacaktır.