Olağanüstü Hal Kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Alanına İlişkin Alınan Tedbirlere Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
6 Şubat 2023 tarihinde ülkemizde yaşanan deprem felaketinin ardından, 8 Şubat 2023 tarihinde ilan edilen olağanüstü hal (“OHAL”) kapsamında 22 Şubat 2023 tarihli 32112 sayılı Resmî Gazete ile çalışma ve sosyal güvenlik alanında bazı tedbirlerin alınmasına dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (“Kararname”) yayımlanmıştır. Söz konusu Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Yayınlanma Tarihi: 24/02/2023

Kısa çalışma uygulamasına ilişkin tedbirler:

OHAL süresince meydana gelen bölgesel kriz kapsamında işverenler tarafından Türkiye İş Kurumuna yapılan kısa çalışma başvurularına,

-Depremden etkilenme durumuna göre OHAL bölgesinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından belirlenen il ve ilçelerde bulunan işyerleri ve/veya,

-Deprem sebebiyle yıkık, acil yıkılacak, ağır veya orta hasarlı olduğunu belgeleyen işyerleri olması halinde uygunluk tespitinin tamamlanması beklenmeksizin işverenlerin başvurusu doğrultusunda kısa çalışma ödeneği verilecektir.

İşverenin hatalı bilgi ve belge vermesi nedeniyle yapılacak fazla ödemeler, yasal faizi ile birlikte işverenden tahsil edilecektir.

İstihdamın korunmasına ilişkin tedbirler:

OHAL ilan edilen illerdeki her türlü iş veya hizmet sözleşmesi Kararname’nin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren OHAL süresince;

-4857 sayılı İş Kanunu’nun 25. maddesinin birinci fıkrasının ikinci bendinde ve diğer kanunların ilgili hükümlerinde yer alan ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzeri sebepler,

-Belirli süreli iş veya hizmet sözleşmelerinde sürenin sona ermesi,

-İşyerinin herhangi bir sebeple kapanması ve faaliyetinin sona ermesi,

-İlgili mevzuatı uyarınca her türlü hizmet alımları ile yapım işlerinde işin sona ermesi halleri

dışında işveren tarafından feshedilemez.

Bu madde hükümlerine aykırı şekilde iş sözleşmesini feshedenler hakkında, iş sözleşmesi feshedilen her işçi için, fesih tarihi itibarıyla İş Kanunu’nun 39.maddesi ile belirlenen aylık brüt ücret tutarında idari para cezası uygulanır.

Nakdi ücret desteği sağlanmasına ilişkintedbirler:

OHAL ilan edilen illerde 6 Şubat 2023 tarihi itibarıylaiş sözleşmesi bulunan işçilerden;

-İşvereni tarafından depremlerin etkilerinden kaynaklı bölgesel kriz gerekçesiyle yapılan kısa çalışma başvurusuna istinaden yeni bir hak sahipliği oluşmayanlar,

-Depremlerin etkilerinden kaynaklı işyerinin kapanması veya kapatılması sebebiyle iş sözleşmesi feshedilen ve yeni bir işsizlik ödeneği hak sahipliği oluşmayanlara,

herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı almamak kaydıyla ve varsa daha önce başlatılabilecek durumda olan hak sahipliklerinden kalan süreler tamamlandıktan sonra, ve kısa çalışma uygulanan dönemde veya işsiz kaldıklarısüre kadar OHAL süresini geçmemek üzere, İşsizlik Sigortası Fonundan günlük 133,44 Türk lirası nakdi ücret desteği verilir. Yapılan ödemelerden damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılamaz.

Nakdi ücret desteğinden yararlananlardan genel sağlık sigortalısı veya genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi kapsamına girmeyenler genel sağlık sigortalısı sayılırlar ve genel sağlık sigortasına ilişkin primleri İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanır.

İşverenin gerçeğe aykırı bilgi ve belge sağlaması nedeniyle yapılan fazla ödemeler, yasal faizi İle birlikte işverenden tahsil edilir.

Nakdi ücret desteğine ilişkin ödeme usul ve esaslarını belirlemeye ve uygulanmasına ilişkin ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir.

Sürelere ilişkin tedbirler:

6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu kapsamındaki yetki tespitlerinin verilmesi, toplu iş sözleşmelerinin yapılması, toplu iş uyuşmazlıklarının çözümü ile grev ve lokavta ilişkin süreler OHAL ilan edilen illerde 6 Şubat 2023 (bu tarih dâhil) tarihinden itibaren OHAL süresince uzatılmıştır.

OHAL ilan edilen illerdeki işyerleri bakımından, İş Kanunu’nun 38. maddesi üçüncü fıkrasında yer alan bir aylık süre, OHAL süresince uzatılmıştır.

Sosyal güvenlik alanında alınan tedbirler:

OHAL süresince Sosyal Güvenlik Kurumu bütçesinden finansmanı sağlanacak sağlık hizmetleri ile ilgili tedbirleri almaya, usul ve esasları belirlemeye Sosyal Güvenlik Kurumu yetkili kılınmıştır. Bu kapsamda yapılacak harcamalar Sosyal Güvenlik Kurumunun bütçesinden karşılanacaktır.

OHAL ilan edilen illerde bulunan ve/veya ilgili illerdehizmet sunan sağlık hizmeti sunucularının avans ödemeleri, 6 Şubat 2023 tarihi dahil olmak üzere kapsaması halinde OHAL süresince 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 35. maddesinden muaf olacaktır.

OHAL ilan edilen illerde bulunan ve/veya ilgili illerde hizmet sunan sağlık hizmeti sunucuları tarafından Sosyal Güvenlik Kurumuna sunulması gereken ancak depremlerin etkilerine bağlı olarak temin edilemeyen sağlık giderlerinin ödemesine esas fatura, belge ve ekleri fatura denetiminde aranmayabilecektir.

OHAL ilan edilen illerde bulunan ve/veya ilgili illerdehizmet sunan sağlık hizmeti sunucularının fazla ve yersiz ödeme ile sözleşmeden kaynaklanan cezai şart borçları Sosyal Güvenlik Kurumunca OHAL süresince ertelenebilecektir.

Kararname metnine buradan ulaşabilirsiniz.